Thursday, January 3, 2008

English and I

I don’t have a very good background of English. I don’t come from an English speaking family. The only English speaking thing in my family is the TV.. ha-di-ha. I don’t speak English neither at home nor with my friends. I don’t have a broad knowledge of English vocabulary. Therefore, I English no good.

Ada sekali tu masa Form 4, cikgu Bahasa Inggeris ni tersenyum2 masuk kelas lepas correct kitorg nye kertas karangan. Bila tanya… berlambak2 plak gelak dia. Dia kata ada student yang make love instead of fall in love. Aku ni cam terbangak2 le… nk gelak segan takut aku student yang dimaksudkan.. tk nak gelak tk tahan plak tengok gelihati cikgu tu. Smpi skrg aku tk pasti samada aku kah yg dimaksudkan sbb aku sendiri pun tk ingat samada aku ada tulis ke tak benda tu. Dh lama2 baru la paham sebenarnya ‘make love’ dan ‘fall in love’ tu 2 makna yang berbeza wpon yang kedua tu leh membawak ke yg pertama. Tu la, mamai lagi…

Masa kat kolej lak.. lagi haru. Lecturer bagi assignment suruh baca satu chapter pastu nanti dia akan discuss kat kelas. Biasa lah…. Baca2 ni aku kureng so tkde la baca. Sekali kena cekup sbb lam ramai2 tu lecturer pilih aku lak suruh terangkan pebenda yg dikatakan dlm chapter tu. Isk haghu… aku mmg tk tau bijik butir, blurr gilos… nk kelentong tp merapu. Bila dia tanya ‘did u read the chapter’, dgn kondifen nye aku jawab ‘yes, I read it thoroughly but I didn’t understand’ ha gitu, aku macam puas hati le ngan jawapan tu…!! Dia tny lg cam ala2 prosecuting lawyer tanya witness.. ‘u read it thoroughly but u didn’t understand?’, wah dgn kompiden aku kata ‘yes’. Kantoiii!!! Dia tau le aku menipu. Balik tu baru aku paham apakah makna ‘thorough or thoroughly’ tu sebenarnya. Uuwwwwaaaaa.. maluuuuu!! Depan kelas beb, depan seme oranggg!!!! Tu la, menipu lagi…

Kes kat kolej lagi… lecturer mintak aku terangkan camana nk mencapai matlamat projek yang aku tengah buat tu.. jgn nk marah.. in English some more u know. Aku pun dengan kompiden gilos nye menerangkan le pada lecturer ni. Cara lecturer ni dengar beriya2 sampai aku menjadi begitu over konfiden, berabuk habis omputih aku. Last sekali bila aku dah habis explain tu.. dia kata “In English there’s no such word as ‘praktik’ ok” aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa malu! Malu! Malu! Malu! Dekat 8 kali jugak aku sebut perkataan praktik time tu. Tu la.. over lagi….

Ada se lagi tu.. masa tu aku bicara sama temen. Beriya2 cite ni .. iye la mengumpat mestilah beriya kan. Jgn nk marah..mengumpat cakap omputih lak tu… (time ni English aku dh ok sket la.. rating 1 smpi 10 tu aku kat no. 3 1/2 la gitu…) sekali tiba2 kawan aku kata ‘split la weii.. bukan splitted’ uwwwwaaaaa.. tebalnya muka aku. Tu la, mengumpat lagi…

Time keje plak… tah le berterabur gilos aku rasa. Ada sekali tu cam beriya2 la nk cite ngan amoi ni pasal pengalaman aku. Tk boleh bayangkan camana skima nye cara aku cakap omputih… expressionless. Ye la cam membaca… sampaikan I look stupid la when I talk English… but I don’t care, stupid or no stupid.. I talk.

Pada aku, walaupun kita tk pandai cakap omputih, tp bila dh ada basic grammar tu dan bila kita selalu praktis cakap omputih.. lambat laun kita leh cakap ala2 british accent tuu. Aku penah gak kena perli ngan rakan sekerja. Dia kata ‘dh tk reti cakap omputih tu.. tk payah le cakap omputih…’. Malu gak beb tp demi nak memajukan diri sendiri.. aku pulun le cakap omputih. Dan kalau kita rajin membaca buku2 cerita ke suratkhabar ke dan yang paling penting sekali baca kamus.. insha Allah akan lebih terjamin bahasa omputih kita. Heheheh sumpah you.. I cukup suka baca kamus.. bukan kamus cekai2 tu tau.. kamus Cambridge, kamus Oxford jgn nk marah occayy… especially bila tengah baca2 tu dan jumpa perkataan yg tk paham tu.. aku pun cari le lam kamus. Dh jumpa satu lam kamus, jumpa lak perkataan yg sebelah menyebelah tu… daaaahh le perhatian ke kamus plak. Sokkabar tk abis baca ni…. Lagi satu suka look up thesaurus…. Microsoft word very the helpful.. (psstt Bill Gates, jgn lupa bg komisyen sbb promote u nye MS word).

Pape pon yang penting kita kuasai kedua2 bahasa.. bahasa ibunda dan bahasa ayahanda. Hwah hwah hwah hwah…

1 comment: